Distribuie aceasta postare...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

La masa de seara, Iulia, gazda noastra din Bulgaria ne face a propunere inedita. A doua zi ne invita sa vizitam unul dintre cele mai vechi orase de pe coasta bulgara a Marii Negre, devenita acum una dintre cele mai populare statiuni de pe litoralul bulgaresc. Ne bucuram de ultimul pahar de Mavrud, unul dintre cele mai bune vinuri rosii din tara vecina , dupa care mergem la culcare.

A doua zi, servind in cea mai mare graba micul dejun de la Riu Helios Paradise, sarim direct in Renault -ul Megane  condus barbateste de ghidul nostru.

Din Sunny Beach spre Sozopol

Parasim Sunny Beach, nu inainte de a alimenta cu carburant, dupa care fara sa-mi dau seama trecem pe langa superbul Nessebar. Pana la Sozopol aveam de parcurs aproximativ 70 de km, in aproape o ora si cinci minute conform computerului de la bord.

Soseaua 99 serpuieste precum o alee printr-un imens parc verde, foarte aproape de valurile marii ce se sparg de coasta.  Contrariati de verdele ce ne inconjoara de o parte si de celalata a soselei, deschid discutia despre cum este posibil. Cum este posibila la ei sa ramana in picioare padurile, sa nu se atinga nimeni de ele, iar la noi sa fii disparut asa, ca din nent. Mi se explica  despre legile bulgare foarte drastice in ceea ce priveste defrisarea padurilor. Nimeni nu cuteza sa taie vreun copac fara a avea avizul autoritatilor locale. Cine incalca legile  de protejare a mediului inconjurator, inchisoarea este una dintre cele mai blande pedepse care ti se pot aduce.

Ne oprim putin in Burgas, doar pentru o cafea la o statie OMV, dupa care ne continuam drumul spre Sozopol. De la Burgas la Sozopol mai sunt aproape 30 de km.

In Burgas privesc cu amaraciune la blocurile inalte, tipic comuniste, la care nu s-a schimbat nimic. Aceeasi nuanta de gri, aceleasi balcoane inchise cu  cornier din fiera sau profiluri de aluminiu. Parcurile verzi ale orasului mai estompeaza din gri-ul orasului.

Ne continuam drumul in istorie. Spre istoria antica inceputa aici cam prin anii 600 i.Hr.

Sozopol- minunea coastei bulgare

Nu peste mult timp avem sa cunosc prima asezare in Golful Sozopol inca din perioada  neolitica,  6.000 de ani i.Hr.

Orasul bulgaresc a fost intemeiat in 610 i.Hr de catre locuitorii din Milet, facand din peninsula Sozopol orasul-stat, pe care apoi l-au numit Apollonia Pontica in onoarea Zeului Apollo. Istoricii vorbesc despre o crestere rapida in primele secole ale existentei sale. Se construiesc cetati de aparare cu pereti masivi de granit. Desi Templul lui Apollo a fost protejat  foarte mult timp de zidurile cetatii, statuia a fost indepartaat de legiunile romane comandate de Marcus Lucullus, care a zdrobit si jefuit orasul in anul 71 i.Hr.

Strabat cu  piciorul aleile inguste si intortocheate ale orasului, printre vechile case de lemn. Atmosfera este una romantica, relaxanta. Privesc de deasupra cele doua plaje de nisip strajuite de restaurantele  si cafenelele de pe malul marii.

De ani buni, orasul este preferatul artistilor si ai oamenilor de cultura. Festivalul Artelor Apollonia atrage in fiecare Septembrie turisti din intreaga lume.

In 1453,  Sozopol a intrat sub stapanire turceasca. Ca  orice oras intrat sub autoritate turceasca, Sozopol a inceput sa paleasca. De abia incepand cu secolul al XIX-lea, Sozopol s-a transformat intr-un important port de pescuit, apoi a devenit o destinatie turistica.

Sozopol- doua orase intrunul singur

Sozopol este impartit in Orasul vechi si cel modern

Orasul vechi este renumit pentru atmosfera sa romantica. Strazile inguste si pietruite vechi dau tot farmecul acestei parti vechi a orasului. Noul Sozopol este plin de hoteluri, restaurante si alte locuri pline de delicatese.

Dupa cateva ore de mers pe jos, pe stradutele vechi, ne asezam cuminti pe o terasa de unde avem o panorama de cinema asupra Golfului Sozpol. Apusul de soare isi face aparitia asupra fetelor noastre, mult mai destine si mai pline de romantism, dupa aceasta dupa amiaza petrecuta in mijlocul istoriei  antice.

Ne revedem in vara 2018, dragul meu Sozopol.